OCMW-EETJE : Het BBC-besluit wordt een grote uitdaging voor het OCMW !

Op 6 augustus 2013

Europa kijkt mee !

GeldIedereen heeft er vandaag de mond van vol. Je zal het begrip links of rechts wel al eens gehoord hebben. BBC. Deze Beleids- en BeheersCyclus is een nieuw besluit dat een schokgolf teweeggebracht heeft bij tal van besturen. Dus de tering naar de nering zetten.

In het kader van dit BBC-besluit werd er op 15 en 16 mei jongstleden door het OCMW, samen met Probis Consulting, een tweedaagse strategie en visie ontwikkelende workshop georganiseerd voor de OCMW-raadsleden en het managementteam. Ook onze schepen van financiën Marleen Van de Wiele had hiervoor 2 dagen vrijgemaakt. Het werd uiteindelijk een zeer leerrijke, doch confronterende oefening. Wat is onze visie, wat zijn onze strategische en operationele doelstellingen? Welke projecten en acties willen we verder uitwerken en de hamvraag: kunnen wij dit eigenlijk allemaal wel betalen? En net daar wringt het schoentje. Of is het onze beurs die wringt?

Vanaf 1 januari 2014 dienen alle besturen (308 gemeenten, 308 OCMW’s en de 5 provincies) deze nieuwe Beleids- en Beheerscyclus (BBC) te hanteren. Dus ook het OCMW van Kampenhout.

Het BBC-besluit zorgt ervoor dat alle besturen nu al verplicht worden om bij aanvang van de huidige legislatuur meteen diep in de beurs te kijken en vast te stellen dat er eigenlijk nauwelijks (lees: geen) geld meer is, voor tal van doelstellingen, projecten en acties. En daar alle begrotingen voortaan ook in evenwicht dienen te zijn, betekent dit concreet dat er in de nabije toekomst nog tal van zware knopen doorgehakt dienen te worden.

Dit besluit is hoe dan ook zeer ingrijpend voor de wijze waarop gemeenten, OCMW’s en provincies hun beleid voortaan dienen voor te bereiden, te budgetteren, uit te voeren, op te volgen en te evalueren en uiteindelijk ook te rapporteren. Want voortaan kijkt Europa over onze schouder mee.

Hoe waardevol vond je dit artikel?