Oppositiepartij N-VA snoeihard voor lokaal bestuur na Gemeentetest: “Een falend beleid dat gestoeld is op dienstbetoon en vriendjespolitiek”

Op 25 november 2023
Met een algemeen rapportcijfer van 56 op 100 gunnen de inwoners van Kampenhout een voldoende, zij het met de hakken over de sloot. Op de Gemeentetest - een enquête van HLN en VTM bij 178.389 lezers en kijkers, gewikt en gewogen door onderzoekbureau iVOX - eindigt de witloofgemeente daarmee dan ook achteraan het peloton. Toch kan het resultaat de grootste lokale oppositiepartij niet verbazen. “De zwakke score weerspiegelt de stilstand”, haalt N-VA hard uit. De inwoners van Kampenhout zijn streng voor hun gemeentebestuur. Dat blijkt uit dieprode cijfers voor betaalbaar wonen (33 op 100), goed bestuur (48 op 100), veilige infrastructuur (48 op 100), en openbaar vervoer (49 op 100). Maar ook voor veiligheid (56 op 100), netheid (56 op 100), bereikbare winkels (57 op 100), kwalitatief onderwijsaanbod (55 op 100) en gemeenschapsleven (50 op 100) scheert het rapport van de witloofgemeente geen hoge toppen. Enkel voor milieu- en natuurbeleid (68 op honderd) beloonden de respondenten hun bestuur met een onderscheiding. Daarmee belandt Kampenhout op plaats 225 van 300 Vlaamse gemeenten. Ter vergelijking: buurgemeenten Haacht, Boortmeerbeek, Zemst en Steenokkerzeel strandden respectievelijk op een 207e, 140e, 79e en 67e plek. Kortenberg en Herent doen het respectievelijk op plaats 240 en 254 dan weer nog iets zwakker. Toch kan het resultaat gemeenteraadslid Stefan Vandevenne (N-VA) weinig verrassen. “We zijn nu vijf jaar ver in de legislatuur en behalve de aankoop van een oud herenhuis dat als gemeentehuis moet gaan fungeren en het schilderen van enkele fietssuggestiestroken is er niet echt veel gebeurd”, zegt hij. Vooral het cijfer voor betaalbaar wonen baart de voormalige schepen van milieu zorgen. “Die score geeft duidelijk aan dat het voor jonge mensen quasi onmogelijk is geworden om nog in Kampenhout een woning te vinden. Als zelfs de kerkfabriek van Kampenhout, toch een openbaar bestuur, haar gronden verkoopt voor minimaal 287.000 euro voor een perceel dan moet betaalbaar wonen inderdaad een topprioriteit zijn voor het volgende gemeentebestuur. De N-VA wil daar dan ook stevig op inzetten”, klinkt het. “Maar ook voor ‘goed bestuur’ is Kampenhout gebuisd. Het is een weerspiegeling van het falend beleid dat gestoeld is op dienstbetoon en vriendjespolitiek. Er is nu zelfs een handeltje ontstaan in het verlenen van parkeervakken op openbaar domein. Ook de dorpscentra heeft het lokaal bestuur laten doodbloeden. Bruisen doet het allang niet meer.” Burgemeester Kris Leaerts (Team Burgemeester) betwist dat de voorbije legislatuur in het teken stond van stilstand. “Er is wel degelijk veel gerealiseerd. Kijk bijvoorbeeld naar het cultuur- en beleefcentrum De Krop dat continu in gebruik is. Door bovendien de gemeentediensten te verhuizen naar de pastorie en het kasteel van Bellinghen komt bovendien ruimte vrij voor wonen, handel en horeca. Maar dat heeft tijd nodig”, zegt hij. Leaerts wijst vervolgens nog naar de lage schuldgraad, het succes van onder meer jeugdhuis Tonzent, en het dalende aantal woninginbraken en verkeersongevallen. “Vergeet ten slotte ook niet dat onze gemeente trekker was van het vaccinatiecentrum voor zes gemeentes”, klinkt het nog. “In een verkiezingsjaar kan je dergelijke uithalen verwachten. Veel inwoners waren bovendien niet op de hoogte van de Gemeentetest, waardoor geen getrouw beeld is ontstaan.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?